راهنمای خرید, لوازم جانبی

نکات مهم در انتخاب لوازم صوتی

نکات مهم در انتخاب لوازم صوتی

اغلب ما هنگام خرید هندزفری یا اسپیکر تنها به کیفیت و شدت صدای آن ها توجه می کنیم در حالی که نکات مهم دیگری مانند تاخیر صدا نیز می تواند تاثیر زیادی در افزایش رضایت مندی ما از محصول خریداری شده داشته باشد. که در ادامه به معرفی سیستم های صوتی و نکات مهم در خرید آن ها می پردازیم.

شدت صدا

 شدت صدا را در یک وسیله صوتی با علامت  db  نمایش می دهند که به معنای دسی بل است و این عدد هر چه بالاتر باشد به معنای قدرت بیشتر وسیله صوتی است( با افزایش صدا مصرف انرژی نیز افزایش می یابد).

کیفیت صدا و پاسخ فرکانسی

اشتباهی که اغلب مشتریان به آن دچار می شوند، ارزیابی تجهیزات صوتی به کمک آهنگ مورد علاقه خودشان است.

 با توجه به اینکه ترانه ها از ترکیب صداهای زیر ( فرکانس بالا مانند صدای زنان) و صدای بم( فرکانس پایین مانند صدای مردان) تشکیل می شوند. اگر وسیله صوتی در فرکانس خاصی دچار مشکل یا ضعف صدا باشد قادر به تشخیص آن نخواهید بود و یک تست استاندارد ،تنها به کمک ایجاد یک طیف صدای یک دست، زیر تا بم ،امکان پذیر است(از 0 تا 20 کیلو هرتز).

همچنین در هنگام خرید باید به  پاسخ فرکانسی (یا دامنه پشتیبانی شده فرکانس) محصول توجه کنید تا در صورت کاربری خاص در آینده از خرید خود پشیمان نشوید.

پاسخ فرکانسی و شدت صدای محصول را معمولاً با نمودار هایی مانند نمودار زیر نمایش میدهند.

 (محور عمودی نشان دهنده شدت صدا به دسیبل و محور افقی بیانگر فرکانس صدا در هندزفری سامسونگ)

یا بازه ی فرکانس محصول را روی جعبه ثبت می کنند

می بینید در این محصول پاسخ فرکانسی 0-20 ثبت شده – که اغلب حقیقی نیست و محصولات در فرکانس خیلی پایین (زیر 20 هرتز) یا خیلی بالا عملکرد  خوبی ندارند – که البته برای عموم اهمیت چندانی ندارد و زیاد قابل تشخیص نیست

تاخیر صدا و کدک های صوتی (دیجیتال و آنالوگ)

 همانطور که می دانید در طبیعت هر چیزی سرعت مختص به خود را دارد. مثلاً صوت در هوا با سرعت ۳۳۰ متر بر ثانیه حرکت می کند، اما سرعت نور حدود ۳۰۰ میلیون متر بر ثانیه است و به همین دلیل است که همیشه صدای رعد و برق را چند ثانیه پس از دیدن نور آن متوجه می شویم. حال هنگام تماشای تلویزیون نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است ،که به دلیل فاصله کم تلویزیون متوجه این تاخیر نمی شویم .اما در صورتیکه این تأخیر کمی بیشتر شود متوجه اختلاف تصویر و صدا می شویم که این می تواند آزاردهنده باشد

با توجه به توضیحاتی که داده شد، هنگام خرید سیستم های صوتی برای تلویزیون و یا خرید میکروفون میزان تاخیر صدا به شدت اهمیت پیدا می کند.

در میان تکنیک های ارسال و دریافت صدا ،انتقال صدا به شیوه استفاده از

 فرکانس رادیویی (آنالوگ )

کمترین تاخیر ممکن را دارد. چراکه امواج پس از دریافت بدون طی کردن مرحله پردازش داده ها( مشابه آنچه در سیستم های دیجیتال صورت می‌گیرد) مستقیماً به صوت تبدیل می شوند .اما از طرفی در این نوع ارتباط ، کیفیت صدا به دلیل افزایش نویز و تداخل کاهش می‌یابد و امنیت انتقال اطلاعات نیز از روش دیجیتال کمتر است

رادیو یکی از بهترین مثال ها برای این نوع ارتباط است.

 در زیر می توانید نمونه ای از تجهیزات رادیو فرکانس را که با هدف حداقل تاخیر طراحی شده اند ببینید


( هدفون های رادیویی جدید(RF) در مدل های گران قیمت – میتوانند کیفیت صدای بهتر و برد بالاتری را نیز نسبت به هدفون های بلوتوث ارائه دهند-این هدفون ها در حال حاضر بهترین انتخاب برای تماشای تلویزیون هستند) 

ارسال و دریافت دیجیتال

در این نوع تکنیک ارسال و دریافت که امروزه تجهیزاتی مانند بلوتوث و وای فای برای آن توسعه یافته اند ،صوت قبل از ارسال به حالت دودویی یا باینری( صفر و یک)، تبدیل می‌شود و در گیرنده نیز مجدد اطلاعات باید قبل از تبدیل شدن به صوت ،رمزگشایی و ترجمه شود.که این یک فرآیند اضافه است و موجب می‌شود تا حدی سرعت انتقال صدا کاهش یابد. حال در سیستم های دیجیتال برای این مرحله یعنی رمزگذاری و رمزگشایی روش های مختلفی وجود دارد که با آنها کدک می گویند.

اما از آنجایی که این موضوع خود مقوله گسترده‌ای است در اینجا تنها به بررسی تاخیر صدا در کدک های مختلف می پردازیم

از میان کدک های صوتی کدکی معروف به نام Aptx LL توانسته به تاخیر بسیار پایینی )حدود ۴۰ میلی ثانیه( دست یابد ، اما از طرف دیگر تجهیزاتی با پشتیبانی از این کدک، معمولاً بسیار گران قیمت هستند. همچنین برای دست یافتن به چنین تاخیری، لازم است ،هم دستگاه فرستنده و هم گیرنده، از کدک مورد نظر پشتیبانی کنند.

تولیدکنندگان معمولا کدک هایی را که محصولشان می‌تواند پشیبانی کند، در اطلاعات محصول ذکر می کند

در ادامه می توانید برخی از کدهای معروف را با حدود تغییر صدای آنها به میلی ثانیه ببینید(کمتر> بهتر)

توجه داشته باشید که تاخیر بالاتر از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی ثانیه می تواند، در تماشای تلویزیون یا استفاده از میکروفون در صحنه نمایش و بازی های کامپیوتری مشهود و قابل تشخیص باشد. همچنین میزان تاخیر صدا که اغلب تولید کنندگان برای محصولات خود ذکر می کند دقیق نیست و در تست عملی می تواند بسیار بیشتر باشد.

برد ارسال و تعداد دستگاه های متصل

سیستم های رادیویی نسبت به سیستم های دیجیتال مانند بلوتوث و وای فای برد بسیار بالاتری دارند و همچنین تقریباً محدودیتی در تعداد گیرنده وجود ندارد و چندین دستگاه بدون مشکل همزمان می توانند صدا را دریافت نمایند که ساده‌ترین مثال از این  مورد، خود رادیو می باشد که میلیون ها نفر به طور همزمان می توانند از آن استفاده نمایند

سایر امکانات

مواردی که تا اینجا به توضیح آن پرداختیم از نکات مهم و اساسی در انتخاب تجهیزات مناسب صوتی بود. تولید کننده بنا به نوع کاربری ممکن است امکانات اضافه دیگری را به محصولات خود اضافه نماید  که در ادامه تعدادی از آنها را مثال میزنیم. پس از عبور موفقیت‌آمیز محصول شما از نکات قبلی می توانید موارد زیر را در کالای خود بررسی نمایید.

امکانات عمومی

پشتیبانی از جدیدترین پورت شارژ موجود در بازار( در حال حاضر type c)

امکان قطع خودکار جریان برای حفظ سلامت باتری

عدم مشکل با پاوربانک و شارژر های استاندارد موجود در بازار

بررسی مقاومت محصول در برابر شرایط محیطی مثل رطوبت و دما و ضربه

پشتیبانی از اتصالات جدید مانند NFC  

استفاده از کلید های لمسی برای دوام بیشتر

 پشتیبانی از جدیدترین نسخه بلوتوث

امکانات خاص

  در تجهیزاتی مانند اسپیکرهای بیسیم، پشتیبانی از انواع کارت های حافظه جانبی ،داشتن درگاه  usb ،حافظه داخلی، پورت AUX می تواند امتیاز محسوب شود .

بعضی از اسپیکر ها امکانات دیگری ،مانند پنل خورشیدی نیز دارند و میتوان از آنها به عنوان رادیو و پاوربانک هم استفاده نمود. که برای کاربری های خاص مانند کمپ، می تواند مفید باشد .

در لوازمی مانند هندزفری های بلوتوثی، داشتن سنسور مجاورتی جهت قطع هوشمند صدا با خروج از گوش یا امکان استفاده از گوشی ها به صورت مجزا و داشتن میکروفون اضافه جهت حذف صدای محیط می تواند ارزشمند باشد

اخیراً نیز هدست های جدیدی به نام هدست های القای استخوانی توسعه یافته اند که می توانند صدا را بدون اینکه در گوش شما قرار گیرد، از طریق استخوان منتقل کنند که موجب می شود تا بتوانید در زیر آب نیز به صوت دلخواه تان گوش فرا دهید.

بررسی این نوع هندزفری ها خود موضوع گسترده‌ای است که به امید خدا در پستی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

تا اینجا عوامل مهم ،در انتخاب تجهیزات صوتی مناسب را مورد بررسی قرار دادیم، که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. همچنین اگر هنوز برای تهیه یا انتخاب محصول مورد نظر خود  ابهام یا پرسشی دارید میتوانید از طریق شماره 

051-91001998

 با متخصصین فروشگاه قائم رایان در ارتباط باشید.

این مطلب توسط متخصصین قائم رایان تهیه گردیده و هرگونه کپی و نشر آن پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید